Istnieje mit o skutecznej i darmowej promocji w Internecie. Nie od dziś wiadomo, że „co tanie, to drogie”. Czy w tym przypadku „darmowe” jest synonimem „nieskutecznego”?
W niniejszym artykule znajdziesz przegląd najpopularniejszych, niskobudżetowych rozwiązań pomocnych w dotarciu do potencjalnych klientów przez Internet.
Darmowe metody promocji w Internecie
Spośród darmowych metod promocji w Internecie należy wspomnieć o różnej maści katalogach stron internetowych. W sieci istnieje ich niezliczona ilość. Niektóre posiadają jednak pewne wymogi dla nowo dodawanych stron, jak np. dodawanie linku referencyjnego na naszej stronie lub określoną wartość PageRanku. Forma takiej reklamy jest o tyle dobra, że możemy zamieścić niemal dowolny tekst promujący naszą stronę wraz z opisem oraz słowami kluczowymi. Przy wyborze katalogów zwróćmy uwagę, by miały jak najwyższy Page Rank, atrybut follow, zaindeksowane strony.
Wielu użytkowników sieci korzysta z for dyskusyjnych, na których szukają porad, wymieniają informacje, doradzają innym. Wśród nich są potencjalni klienci. Wybierzmy te, które tematycznie dotyczą naszej strony – a w przypadku przedsiębiorców – biznesu. Piszmy posty ciekawe, odpowiadające na potrzeby i problemy użytkowników, poruszajmy kwestie pomijane, inspirujmy do działania. Dzięki takiej strategii prawdopodobieństwo, że zostaniemy dostrzeżeni i polubieni przez forumowiczów znacznie wzrasta. Wielu z nich zajrzy do strony internetowej, której link podaliśmy w stopce i być może skorzysta z naszych usług.
Ciekawą formę promocji w Internecie stanowi również uczestniczenie w dyskusjach na blogach. Forma takiej reklamy zbliżona jest do opisanych wcześniej for dyskusyjnych. Tutaj również uczestniczymy w dyskusji na konkretny temat. W zależności od popularności bloga w sieci (jego pozycji) oraz liczby użytkowników możemy w bardzo prosty sposób zareklamować działalność, udzielając się w rozmowach i zamieszczając odnośniki do naszej strony.
Nie zapominajmy o „tradycyjnym” sposobie reklamy, którym jest wymiana linków. To znakomity sposób promocji w Internecie ze względu na fakt, że opublikowany odnośnik często zostaje umieszczony „na stałe”. Jest to godna polecenia forma reklamy, jednak najczęściej wiąże się z koniecznością kontaktu z właścicielem serwisu/portalu/bloga. Szukajmy partnerów obsługujących naszych klientów, ale świadczących usługi lub dostarczających produkty komplementarne. Jeśli prowadzisz hotel, warto rozważyć współpracę z biurami turystycznymi, firmami szkoleniowymi i np. domami weselnymi.
Wisienką na torcie, o której grzechem byłoby nie wspomnieć jest promocja w serwisach społecznościowych, jak Facebook, NK, Twitter, Blip, itd. Przed rozpoczęciem działań warto zastanowić się nad strategią. Częste publikacje postów nie wystarczą, by zbudować zaangażowaną społeczność. Warto się zastanowić nad ciekawym wykorzystaniem takich rozwiązań, jak protokół open graph lub rozszerzona rzeczywistość (augmented reality).
Promocja idealna?!
Darmowe metody promocji w Internecie nie są tak cudowne, jak mogłoby się to wydawać. Największą ich zaletą (i to nie podlega wątpliwości) jest cena. Nie każda firma może przeznaczyć góry pieniędzy na reklamę w Internecie. Należy zwrócić jednak uwagę na pewne ograniczenia. Darmowa promocja w Internecie stanowi czasochłonny proces obciążony dużym ryzykiem niepowodzenia. Po pierwsze: robimy to, co wszyscy. W konsekwencji tracimy szansę na szybkie i znaczące wybicie się przed konkurencję. Po drugie: jeśli coś pozornie jest za darmo, wkładamy mniej wysiłku w realizację. Intuicyjność i brak strategii powoduje pochłanianie czasu i energii, które można przeznaczyć na poprawę konwersji lub lepszą obsługę klienta. Po trzecie: Brak szybkich efektów i błędy zniechęcają.
Niewątpliwie niskie koszty kuszą. Gdy zaczynamy działalność jesteśmy pełni optymizmu i wiary w sukces. Zanim jednak zdecydujemy się na darmową promocję w Internecie – która ma nas do niego szybko zaprowadzić – zastanówmy się, czy nie taniej będzie, jeśli zlecimy ją na zewnątrz.